Vernieuwing van de kademuren in Amsterdam
Opdrachtgever
Tanya Sancisi, Divisiedirecteur Mobiliteit bij Arcadis. Arcadis is een internationaal bedrijf wat zich met design en engineering bezighoudt.
Email:
tanya.sancisi@arcadis.com
Site:
Groepje
Dit project deed ik in samenwerking met Mattia Noom en Storm Botsen.
Het probleem
De kademuren van Amsterdam zijn in een vreselijke conditie. Bij de renovatie van de kades zijn al lang verschillende bedrijven betrokken, maar de bouw gaat nog steeds traag. Daarnaast zijn er moderne manieren om het proces te versnellen en kademuren duurzamer te maken zodat er in de toekomst minder reparaties nodig zijn. Maar, ze zijn meestal gericht aan grotere grachten. Kleine kades worden dus minder snel vernieuwd, ondanks dat het daar ook nodig is.
Om dit te verminderen hebben wij een nieuwe bouwmethode ontwikkeld (Technische oplossing). Het idee is om de lange kades af te sluiten en dan het werk in het kanaal te doen, en dan al het benodigde materieel zo in te plaatsen dat het het verkeer niet belemmert.
Daarnaast is logistiek ook een probleem, dus daar hebben we ook onderzoek naar gedaan (Organisatorische oplossing). Het leek ons het beste als de taak van het vernieuwen de verantwoordelijkheid is van één monopolist.
Ons opdracht
Het huidige procedure van het vervangen van kademuren efficiënter maken.
Eisen
- er moest een onderzoek uitgevoerd zijn en op papier ingeleverd worden
- het proces moest vastgelegd met eventueel tussenstappen en problemen tijdens het uitvoeren van het
- het eindproduct mocht een schets, maquette of 3D model zijn
- er moesten vaak contactmomenten komen
Technische oplossing
Deze oplossing werkt voornamelijk voor dunnere grachten, waar normale werkboten kunnen niet langs door hen grootte en straatjes zijn te klein om alle apparatuur gewoon op de straat te laten staan zonder verkeer te belemmeren.
Nieuwe methode die wij hebben bedacht is om in plaats van de combi-wand langs de kade muren te zetten, gewoon de hele gracht af te sluiten. Één van de voordelen is dat je een heel stuk van de gracht kan droogleggen. Hierdoor maakt het niet uit of het stuk kademuur waar je aan moet werken 10 of 100 meter lang is. De lengte van de combiwand hangt alleen maar af van de breedte van de grachten. En daarom is dit het best toe te passen bij kleine grachten waar normaal weinig tot geen boten door gaan. Want als je de gracht drooglegt kunnen er natuurlijk geen boten door heen.
Organisatorische oplossing
Uit ons onderzoek blijkt het dat door concurrentie tussen verschillende partijen wordt er beetje gelogen of overgeschat door die partijen zelf, oftewel asymmetrische informatie. Het belangrijkste reden is dat ze een contract bij overheid willen krijgen. Bovendien, er bestaat geen standart vorm voor kademuren, wat in principe leidt tot moeilijkheden en dan ook in sommige gevallen extra kosten en werk.
Het principe van dit oplossing is dat het verantwoordelijkheid over de vernieuwing van de kademuren naar een partij overgaat. Verder, binnen die ene bedrijf moeten drie elkaars controlerende sectoren aanwezig zijn. Onder deze drie sectoren vallen: Logistieke sector, Ontwerp sector en Meet/onderzoek sector. Daarnaast is er Staatsmonopolie, die dient lagere sectoren te controleren en dan ook bepalen welke ideeën/projecten gaan verder naar Rijksoverheid.
Aangezien is er alleen maar één partij, die een soort van monopolie is, ontstaan er geen concurrentie, wat leidt tot eerlijke schattingen in het begin van het werk en efficiëntie. Want dan hoeven partijen helemaal niet 'vechten' om een contract te krijgen.
Beta-wereld:
Water, Energie & Natuur